måndag 16 november 2009

Har ägnat stor del av dagen åt att strukturera och formulera ett anförande som jag ska hålla nu på onsdag i Riksdagens kammare. Ärendet som vi i trafikutskottet ska debattera handlar om ett förslag från regeringen om att bolagisera Banverket Produktion.

Det är idag en enhet som lyder under Banverket och som har hand om drift och underhåll av spåren men också anläggning av räls, kontaktledningar och annat. Man kan säga att de ser till att vi som tågresenärer kan ta oss fram på ett tryggt och säkert sätt. Nu vill regeringen bolagisera den här enheten för man envisas att tro att det finns en järnvägsmarknad med många kunder och säljare. Så är icke fallet. I dag finns det en stor kund som heter Banverket och tre säljare där Banverket produktion är en.

Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är? Varför envisas regeringen med att bolagisera? Det kostar faktiskt mer än 1 miljard att göra det. Redan idag upphandlas alla tjänster under affärsmässiga villkor, och trots det så kom det i genomsnitt in bara två anbud per upphandling förra året.

Jag tror att det är så här att regeringen vill sälja ut hela den här produktionsenheten som vi skattebetalare äger gemensamt. Man börjar med att bolagisera för att underlätta en kommande försäljning. Ännu ett exempel på en ideologiskt präglad privatiseringsstrategi. Är det någon som blir förvånad?

Pia

Inga kommentarer: