söndag 29 november 2009

Andra bullar.

Om jag får säga det själv så blev årets bak av lussebullar ovanligt lyckat. Jag sparde varken på smöret eller sockret den här gången och det gav resultat. Tro nu inte att jag är någon bullmor, för det är jag då rakt inte. Jag brukar baka en laddning kanelbullar i juni som räcker sommaren ut och sedan är det lussebullarna så här runt första advent.

Och på tal om första advent så fullföljde jag traditionen även i år genom att gå till Sockenkyrkan och lyssna till Sockenkören och inte minst få sjunga Bereden väg och Hosianna. Jag gillar att gå till kyrkan så här års, mest för att få känna stillhet och sjunga dessa härliga julpsalmer.

När vår dotter var liten tjatade hon till sig kyrkobesök varje söndag. Hon älskade att stå i kyrkobänken och sjunga med klar och gäll röst ur en opponervänd psalmbok. I dag är det andra tongångar som gäller, hon är ju 14 år gudbevars. Idag fick jag stränga order om att inte följa med till komfirmationssöndagen i Norrby kyrka eftersom det är pinsamt att jag sjunger så att andra hör.

Från den mer sekulariserade världen finns det ett och annat att oroas över. Var på fullmäktige-mötet i torsdagskväll här i Sala och kan bara konstatera att de beslut som fattas av regering och riksdag i allra högsta grad påverkar Sala och alla andra kommuner. Regeringen har ju anslagit ett extra statsbidrag för nästa år som för Salas del ger 16 miljoner.

Vi borde väl vara själaglada över det tillskottet, men faktum är att det ställer till en hel del bekymmer eftersom det bara gäller just för nästa år. I klartext betyder det att verksamheterna inom skolan, vården och omsorgen inte kommer att förstärkas med de här pengarna.

Den personal som redan finns får behålla sina jobb ett halvår till innan nedskärningsyxan börjar svingas, för läget inför åren 2011 och 2012 ser inte bra ut.

Om regeringen kommer att dela ut mer pengar i vår? Knappast. De ska visst sänka skatterna ännu mer. Hur vore det med lite andra bullar...

Pia

Inga kommentarer: