måndag 21 januari 2008

Kom igen nu alla unga!

Det hade jag ingen aning om. Att så många vet så lite om våra politiska partier och vilka som styr vårt land. Många vet helt enkelt inte om det är Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt som är statsminister eller om det är socialdemokrater eller moderater som styr vårt land. För många tycks det heller inte spela någon större roll. Rätt ofattbart, kan jag tycka. Jag menar, hur kan man bara ha missat det? Och nu riktar jag mig till ungdomar eller yngre vuxna som det brukar heta. De äldre verkar ju ha koll men uppenbarligen inte de som är upcoming.

Jag säger bara, hur i hela fridens dar kan ni ha missat oss? Vi finns ju ta mig tusan överallt! Så tillgängliga som vi är idag har vi väl aldrig varit. Du kan googla fram oss, du kan läsa våra bloggar, du kan läsa om oss (för du läser väl tidningar?), du kan chatta med oss lite varstans och det händer faktiskt att några av oss till och med dyker upp i TV då och då, inte i Big Brother eller Top Models men det finns ju andra underhållningsprogram. Jag tänker på Agenda, Debatt eller Kvällsöppet. Seriösa TV-program som alla borde titta på. Va? Kollar ni inte på det? Vadå, suger det? Inte coolt? Okej. Vad menar ni då? Menar ni att vi ska vara några slags skitballa figurer som ser till att rocka fett? Men hur gör man då? Jag bara undrar liksom. Kom med förslag.

Är det verkligen inte det minsta intressant att veta hur vi politiker vill göra Sverige och världen lite bättre att leva i? Kom igen nu, lite intressant kan det väl vara. Pyttelite i alla fall. Saknar det betydelse menar ni vem som är statsminister eller vilka som sitter i regeringen? Är det verkligen ingen skillnad? Jag känner mig nästan förolämpad. Skulle jag som sosse likaväl kunna vara en moderat, menar ni? Jamen, det är ju två helt skilda ideologier som vi står för och det är skillnad. Gemenskap för alla eller bara för några? Bostäder till alla eller bara för några? Högskola för alla eller bara för några? Sjukvård till alla eller bara för de som betalar?

Det vore ju kul om vi kunde träffas någon gång och diskutera det här lite mer ingående. Var håller ni hus? Läste att en del av er hänger vid Centralstationen i Västerås. Jag kan komma dit, det passar alldeles utmärkt. Om ni har tid, vill säga, och lust förstås. Hör av er.

En som har hört av sig till mig är Arne. Han är ingen ungdom direkt men en mycket engagerad lastbilsägare här i Sala som ville visa mig hur trafikfarlig väg 56 mellan Heby och Tärnsjö är. Den här vägen är tänkt att bli ”Den räta linjen” och har funnits uppsatt som ett prioriterat vägobjekt hos Vägverket hur länge som helst men ändå händer det inget. För det första är körbanorna så smala att det är hart när omöjligt att mötas med mindre än att man får ta väggrenen i anspråk. Gör man det så löper man stor risk att hamna i diket med sin last. Och för det andra, om lasten dessutom är miljöfarlig är det riktigt illa för vägen löper längs en ås som försörjer stora delar av Heby kommuns befolkning med vatten. Riktigt hur många olyckor som har inträffat längs denna väg är svårt att veta men varje dygn trafikeras den av 1700 lastbilar och långtradare så då förstår ni hur stora olycksrisken är.

Jag fick förmånen att följa med Arne i en av hans lastbilar en dag och denne Arne Eriksson är verkligen ett föredöme för åkeribranschen, måste jag säga. Inte nog med att han driver på för att få till stånd Den Räta Linjen, han är också djupt engagerad i säkerhetsfrågor som att installera alkolås, hålla hastighetsgränserna och se till att efterleva EU:s regler om kör- och vilotider. I stället för att tala om att bli motarbetad som småföretagare försvarar Arne många av de förordningar och regler som gäller hans näring utifrån ett moraliskt perspektiv, och det hedrar honom. Han menar att åkeribranschen måste kunna föregå med goda exempel så att fler branscher tar efter. Härligt att höra. Heja Arne Eriksson och stå på dig!

Pia

Inga kommentarer: