söndag 7 juni 2009

Inte bara EU.

Ända in i kaklet var det. Här gäller det att knacka på dörrar, ringa vänner och bekanta, dela ut flygblad och vad som helst som kan få folk att gå och rösta i EU-valet, även i elfte timmen. Man känner sig som den värsta EU-programmerade duracell-kanin med batterier som går på övertid. Men knackelebanket på dörrarna i ett bostadsområde här i Sala i dag gjorde att jag kom av mig lite i min iver att locka så många som möjligt till valurnan.

I en lägenhet med neddragna persienner bor en man i 55-års ålder. Lite försiktigt öppnade han en springa i dörren där han med nöd och näppe kunde se vem som ringde så ihärdigt på hans ringklocka. Jag presenterade mig och framförde mitt budskap om hur viktigt det är att så många som möjligt går och röstar och att hans röst betyder lika mycket som alla andras.

Dörrspringan öppnades något mer varpå denne man lät meddela att han inte alls tänkte rösta till EU, varken i dag eller någon annan gång. Vad synd, tyckte jag, eftersom vi behöver ett bättre Europa där jobben sätts först för att få bukt på den stigande ungdomsarbetslösheten.

Jag var precis på väg att gå när han helt plötsligt kom ut och ställde sig bredvid mig på sin farstubro, tände en cigarett och sa:
– Du, hur fan ska jag kunna orka förstå vad som är bäst i Europa när jag har fullt sjå med min son som är 22 år? Han slutade nian för bra många år sen nu och har inte orkat gjort en vettig släng sedan dess. Där uppe, på övre våningen, bor han och vägrar att gå ut när det är dagsljus. Sitter vid datorn både dag och natt och vill ingenting. Va, hur ska man orka ta ansvar för en massa annat då?

Det blev ett mycket intressant samtal, om allt utom EU. Jag hoppas vid min gud att denne förtvivlade man kan få den hjälp som både han och hans son behöver. I det läget kändes det nästan lite futtigt att komma dragandes med EU-information.

Men kontrasterna var påtagliga. Vid nästa dörr öppnade en pigg ung kille som nästan hade glömt bort att det var EU-val idag. Självklart skulle han gå och rösta och han tackade mig flera gånger för att jag kom förbi och påminde honom. Men så upptäckte han att röstkortet var borta och trodde att det var kört. Men icke då. Bara man har legitimation så funkar det ändå. Coolt. Jag hörde hur han ropade på sin kompis att hänga med och rösta han också.
– För du har väl fler röstsedlar med sossarna, va?

Självklart.

Pia

Inga kommentarer: