söndag 15 juni 2008

Nej till FRA-lagen!

De är så många att jag inte kan räkna dem alla – mailen från medborgare i vårt avlånga land som uppmanar oss riksdagsledamöter att säga nej till den nya FRA-lagen. Människor är med all rätt oroliga över det bristande skydd kring den personliga integriteten som den här lagen ger upphov till.

Kommer försvarets underrättelsetjänst kunna läsa mina mail och fax? Och vad händer om jag råkar nämna namnet Al Qaida i min brevväxling? Det finns verkligen anledning att ta den oro folk känner på allvar, för något tydligt skydd kan inte jag utläsa i det förslag som vi ska votera om nu på onsdag.

FRA-lagen går ut på att ge försvarsunderrättelseverksamheten möjlighet till signalspaning via kabel. Det handlar om att Försvarets radioanstalt ska få genomföra signalspaning för den telefontrafik, e-post och faxmeddelanden som passerar i tråd (kabel) till och från utlandet.

Idag är det bara radiovågor som kan avlyssnas och med tanke på de förändrade hotbilderna måste försvaret få andra avlyssningsmöjligheter. Där är vi nog alla rätt överens. Men regeringens förslag har en hel del brister. En av de allvarligaste är att förslaget inte ger ett fullgott integritetsskydd för den enskilde.

Regeringen tycker själva att förslaget innehåller skydd för den enskilde. Man nämner bl a något om att särskilda tillstånd ska utfärdas när myndigheter ansöker om att få avlyssna. De sökbegrepp som ska användas ska kollas extra noga och ett integritetsskyddsråd ska inrättas vid FRA, vilket jag tycker är lite märkligt. Det vore väl mer lämpligt att det rådet hamnade under någon annan myndighets hatt än den operationella.

Men det här räcker inte på långa vägar och jag är förvånad över att det är så tyst från de centerpartistiska ledamöterna, som ofta framställer sig själva som beskyddare av den enskilde individens intressen. Men det är väl som vanligt, höll jag på att säga, att de blir nertrampade av de moderata ledamöternas storstövlar.

Jag kommer att rösta nej till den nya FRA-lagen på onsdag. Medlen kan inte alltid helga ändamålen. Behovet av signalspaning via kabel är stort, men det måste vägas mot de skydd som varje enskild individ har rätt till i en demokrati värd namnet.

Pia

Inga kommentarer: