– Det är all time high för spårinvesteringar. Satsningen på dubbelspår är historisk, sa infrastrukturministern när vi möttes i en duell på TV 4 Nyhetsmorgon i fredags morse.
Du milde, vad hon menar hon egentligen? De dubbelspår som finns angivna i den nationella åtgärdsplanen, och som är beslutad av regeringen, motsvarar en ökning med 5,5 %. Det innebär att ca 20 mil fler dubbelspår kommer att anläggas fram till år 2021. Är det denna satsning som hon menar är historisk, eller?
Catharina Elmsäter-Svärd gav inga klara besked på någon punkt, trots att situationen är mycket allvarlig. En viktig samhällsfunktion står på randen till kollaps men ministern tycks inte vara nämnvärt bekymrad. Hon avfärdar förslag om mer resurser och menar att de inte behövs. Märkligt, det är i alla fall vad Trafikverket kräver för att klara av de mest akuta insatserna.
Men nu har Trafikverket fått Anders Borgs välsignelse att få låna en halv miljard, av sig själva. Pengar tas från 2011 års budget och ska betalas tillbaka året därpå. Måtte det inte bli en vargavinter 2012 för då ligger verket pyrt till.
Nej, regeringen har kapitulerat. Till och med Riksrevisionen riktar hård kritik och anklagar regeringen för att vara passiv när det gäller frågan om järnvägsunderhåll.
Ministern har även ett ansvar för att driva på samverkan mellan järnvägsaktörerna. Vi i Trafikutskottet hade en hearing i torsdagsförmiddag om höjd vinterberedskap och det finns många goda viljor och ambitioner om att få trafiken att fungera bättre, men vem ansvarar för samordningen?
De åtgärder som Trafikverket vidtar måste naturligtvis synkroniseras med övriga aktörers. Hur svårt kan det vara?
Nu måste ministern peka med hela handen om det ska bli något resultat. Järnvägstrafikens trovärdighet står på spel och det borde väl även bekymra en moderat infrastrukturminister. Eller?
Pia
söndag 12 december 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar