måndag 1 februari 2010

Heja Schweiz!

Har varit på studiebesök i Zurich några dagar för att studera deras kollektivtrafik. Och är det något som schweizarna är bra på så är det att bygga ut kollektivtrafiken. De är onekligen ett föregångsland i det avseendet, inte tu tal om annat.Där är det lite snack och mycket verkstad som gäller.

Det som vi pratar om lyckas de förverkliga. Hur länge har vi inte "önskat" att fler ska åka kollektivt? Hur länge har vi inte "önskat" att gemensamma biljettsystem ska införas? Hur länge har vi inte "önskat" att antalet tåg- och bussavgångar ska bi fler? Vi har "önskat" alldeles för länge nu.

I stället för att ta saken mer i egna händer så lägger vi uppdraget i knät på marknadskrafterna och förväntar oss att de ska fixa detta åt oss. Det händer ju inte. I Schweiz låter man i stället staten, kantonerna och kommunerna tillsammans se till att ordna en väl fungerande kollektivtrafik i hela landet.

Man börjar med att bestämma tidtabeller och sedan ser man till att trafikera dessa. Någon avreglering eller privatisering är det inte frågan om. Kollektivtrafiken är alldeles för viktig för att släppas fri, menar de. Deras motsvarighet till SJ, SBB, kör 85 % av alla tåg och schweizarna är mäkta stolta.

Och gissa om punktligheten är hög? 96 %! Dessutom går tåg och spårvagnar så ofta att man knappt märker av förseningarna. De har också lyckats med konststycket att få till ett gemensamt biljettsystem som gäller för alla kollektiva transportslag. Du läste rätt - alla transportslag. Tåg, spårvagn, buss och båt.

För 20 000 svenska kronor kan man köpa ett sviss pass och åka så mycket man vill under ett år. 300 000 schweizare har gjort det så här långt och de blir bara fler och fler.Det finns ett och annat att lära, med andra ord.

Pia

Inga kommentarer: